22 + 23 juni 2018: Chaam (NL) – Louvemont, Champagne-Ardennes (F)

Vrijdag moest Miriam nog een drukke dag werken in haar kapsalon en ik kon na de middag mijn werk staken om alle laatste taken te volbrengen voordat we met onze camper op vakantie mochten. De afgelopen avonden hadden we al onze kleding en allerlei andere zaken al in de camper geladen, zodat vrijdagmiddag alleen nog maar even de boodschappen voor de eerste dagen gedaan moesten worden en deze in koelkast laden. Ook nog even langs onze geliefde traiteur om de avondmaaltijd voor vrijdagavond te halen. We willen namelijk meteen na het werk wegrijden en ergens in Brabant of Belgie overnachten. Op het moment dat we de deur achter ons dicht slaan en in onze camper stappen is het een knop om en in vakantie-stemming. Aankomen in avond op camping en dan nog koken, dat zien we niet zitten, dus de supermalse spare ribs, ovenaardappelen en gemengde groenten van de traiteur in onze hete-lucht oven stoppen en binnen een half uur zitten we aan een heerlijke maaltijd met een biertje en wijntje erbij vanzelfsprekend. Ook nog even het water in de tank geladen en de e-bikes voor het eerst achterop de camper geladen en bevestigd. Alles is de eerste keer met deze fietsen, dus wel geconcentreerd de fietsen vastzetten met de Fiamma fietsbeugels en op de fietsrails op ons scooterrek. Vier keer alles gecheckt en als akkoord bevonden. Je moet er niet aan denken dat zo’n fiets eraf valt en door de voorruit van een achterligger dendert.

Miriam was perfect op schema klaar met haar werk en dus iets na vieren stapten we in om te gaan stoppen in Chaam, Brabant. We hoopten dan om 17.30 uur op het natuurkampeerterrein camping ’t Beekdal in Chaam aan te komen, maar dat was dus niet het geval. Vanaf Utrecht tot aan Breda alleen maar in files gestaan en schoot het dus maar niet op. Uiteindelijk kwamen we omstreeks 19.00 uur aan, maar het arriveren bij onze camping was een aangename verrassing! Via smalle begroeide steeg kwamen we de camping binnenrijden en direct was het gevoel goed; mooi gemaaid veld, zeer ruime plekken met veel privacy, genoeg elektra voorhanden, mooie uitzichten en paardenweide vlak voor je neus. Ook de overige faciliteiten zoals de vuurplaats, sanitairgebouw, wasplaatsen en huiskamer voor slecht weer was kei-gezellig zoals ze hier in het brabantse land zeggen. We hebben in alle rust de camper in gereedheid gebracht en ook onze Joep was vanaf het moment dat hij thuis in de camper stapte, totdat hij los kon op het veld niet te houden. Geweldig om te zien hoe hij al weet wat weggaan met de camper inhoudt voor hem. Veel buiten in de natuur en 100% quality-time met zijn baasjes. We genieten echt van het gedartel met hem.

Na het avondeten even een lekkere wandeling gemaakt door de brabantse landerijen en teruggekomen op camping zwaait er ineens een schuifdeur van een buscamper op en met de gil: “heey, kennen wij jullie niet??” Bleek het om de zus van een vriendin van mijn zus te zijn die we enige weken geleden in Afferden ook tegenkwamen op de camping. Bizar, maar wel erg leuk om mee te maken. Even een praatje gemaakt, maar bij ons was het licht inmiddels uit gegaan en zijn we vroeg onder de wol gegaan. Joep was de eerste die op bed lag en sliep! Wij vlak daarna ook in diepe coma geraakt.

De volgende ochtend heerlijk gedoucht en rustig aan de camper weer klaar voor vertrek gemaakt voor de tweede etappe van deze vakantie. We gaan naar de Champagne-Ardennen in Frankrijk om daar een paar dagen te vertoeven op Camping Le Domaine du Buisson in Louvemont. Miriam had deze camping gevonden om de website van kleine fraaie charme campings in Frankrijk. Maar eerst moeten we er nog even komen. Wel, dat viel een beetje tegen vandaag met rijden. Het was beredruk op de weg en de GPS stuurde ons veel over provinciale wegen en kleinere snelwegen (tolwegen vermijden hadden wij het kastje opgedragen, dus dat klopte!). We reden door heel veel kleine dorpen en middelgrote steden en het schoot maar niet op. Het ergste was wel dat belgische wegennet. Tjonge, tjonge, was zijn de wegen in Belgie slecht. Het was soms niet te doen en de kop en schotels, pannen, bekers kletterden uit de kastjes. Joep kon er niet door slapen en was er helemaal klaar mee. Eerlijk gezegd waren wij nog nooit zo binnendoor door dit gedeelte door Belgie gereden en al helemaal niet richting de Champagne streek. Miriam en ik houden er totaal niet van, van dit overgewaardeerde drankje, maar rijdend door het gebied vonden we het wel mooi. Erg dun bevolkt, veel vergezichten van glooiende landbouwgronden, kleine dorpjes en hele rustige wegen.

Uiteindelijk schoot het redelijk op, alhoewel ik mij had verkeken op de tijdsduur van deze etappe. Ruim 400 kilometer gereden, maar er wel ruim 6 uur over doen. De aankomst op de camping was prima geregeld. De eigenaresse stond ons al op te wachten en direct na inchecken konden we naar onze plek rijden. Helemaal achteraan, aan een heerlijk kabbelend beekje waar ook een paar bever-achtige dieren zwemmen, komt het al direct erg idyllisch over. Overkant beekje is akkerbouw-land, dus de uitkijk is ook rustgevend. Prima plek voor de komende dagen.

c0075b6b-fb83-46db-a8d2-886a80c2f4ffb41ca5e3-75f1-415e-8fb0-d5f8334d34bd

Het is nog maar onze eerste volledige dag en daarom besluiten we maar om het restant van de middag te gebruiken om alles goed rondom de camper op te bouwen. Het schapennet voor Joep  even plaatsen, de luifel even goed uitzetten, de tuinstoelen en tafel plaatsen, het ligbed in de zon zetten om vervolgens ook onze e-bikes klaar te maken voor de eerste toch in het buitenland met deze fietsen. Allebei in geen 20 jaar gefietst, maar als je onze uitrusting ziet, dan denk je dat we minstens 2x de Himalaya over hebben gefietst! Rieten mand voor Joep, fietstassen achterop op andere fiets, stuurtassen voor kleine spullen, de boordcomputer van de fietsen en tot slot de houder voor de fietsnavigatie die als het goed is mooie ritjes laat maken door dit fraaie gebied. De ambitie’s van Miriam voor morgen zijn nogal suicidaal ben ik bang. Ze wil meteen met een route beginnen die om een paar meren heen gaan. Echter; deze route is ruim 55 km lang. Bij de afwas na het eten, probeer ik het uit mijn hoofd te krijgen, want met zadelpijn de laatste 30 kilometer rijden, lijkt niet echt fijn. Mijn voorstel zou zijn om te beginnen met een route van ongeveer 25 kilometer, maar ben bang dat ik gewoon moet volgen.

De avond is zwoel te noemen op het moment dat ik dit blog schrijf. Wat anders als de dag van gisteren in Lelystad. Heerlijk!! In korte broek buiten zitten tot in de avond, borreltje erbij, wandelen met Joep en straks weer naar bed. We gaan het ziet morgen; waar komen we met de fiets terecht en hoe verloopt ons de rit. We laten het weten, maar nu eerst even gezellig borrelen…

512baf96-cc14-4196-a5d4-90b032ab1944

Comments

6 reacties op “22 + 23 juni 2018: Chaam (NL) – Louvemont, Champagne-Ardennes (F)”

1. Gwenny en Bert Avatar
    Gwenny en Bert

Weer ontzettend leuk , om jullie reisverslag te lezen. Wensen Jullie een hele fijne vakantie toe en lekker genieten!

Geliked door 1 persoon

2. ardy en Bert Lamers Avatar
    ardy en Bert Lamers

prachtig bloq weer Martin ben benieuwd hoe het vandaag gaat op de fietsen.Veel fiets plezier en volg Miriam maar wat is nou 55 km komt goed hoor.Wij horen het wel

3. Jeanne van Gelder Avatar
    Jeanne van Gelder

Fijne vakantie samen met Joep
    Klinkt allemaal weer goed
    En succes met de 55 km
    Groetjes

1. martin&miriam Avatar

Pfff….we gaan om te beginnen voor 30 km. Ook onderweg nog effe terrasjes pakken…..calorieen aanvullen😂

4. Laura Avatar
    Laura

Super leuk weer te lezen. Jullie zijn dus al heerlijk weg😁. Met de fiets zien jullie natuurlijk veel meer….. top Veel plezier en geniet!!