10 – 15 September 2019: De Vlagberg in Sint Anthonis en stoppen met camperen!

Vanaf het moment dat we dinsdagmiddag het dorp Sint Anthonis binnen rijden en de laatste lange weg van 2 kilometer naar de Staatsbosbeheer Natuurkampeerterrein De Vlagberg toe rijden, heeft Joep herkend en begint te springen en kwispelen in de camper. We zijn thuis! Zo voelt het elke keer als we hier naartoe rijden. We komen hier nu voor het vijfde jaar met de camper en het verveelt nog geen seconde. We checken in en zoeken een prachtige plek in de zon, tussen de bomen en met dus veel privacy. We kunnen het niet goed beschrijven waarom dit voor ons zo’n magische plek is, zodat jullie kunnen voelen wat wij voelen. Maar het gevoel dat je in de natuur staat en direct de bossen inloopt, terwijl als je wel wat vertier wilt of gewoon een gezellig terras / restaurant wilt bezoeken, dan kan dat binnen 1,500 meter. Ook boodschappen doen is hetzelfde verhaal. Zeer dichtbij en prima dorpje om naast de supermarkt, ook nog de ambachtelijke slager en bakker te bezoeken. Ze hebben zelfs een Gall en Gall! Nou, dan is onze (citroen)schijf van 5 snel ingekocht!

Na het installeren van onze spullen, gaan we meteen voor een fikse wandeling door de bossen en genieten van de nog een beetje in bloei staande heide en lopen door zandpaden en langs heideheuvels. Elke dag doen we dit een paar keer en ook onze fietsen hebben we gebruikt voor een paar mooie ritten door het brabantse land waar het licht nooit uit gaat, zingt Guus Meeuwis. Nou…bij ons gaat het licht elke avond ongeveer 22.30 uur het licht uit. We leven de hele dag buiten en doen meer activiteiten dat dat we de laatste weken hebben gedaan. We belonen ons met een paar keer een heerlijke lunch bij de Heksenboom, het restaurant waar we vorig jaar ook hebben vertoeft, maar toen de bediening om te janken was. Dat was nu niet het geval. Het was prima!

Maar gedurende deze dagen is er een andere discussie tussen ons beiden ontstaan, waar de uitkomst misschien als schokkend wordt ervaren; we gaan zeer waarschijnlijk stoppen met onze camper. Het voelt nog steeds als een knoop in vooral mijn buik (kan dus best een grote knoop zijn…), maar als we de laatste vakanties van afgelopen jaar eens eerlijk evalueren, komen we tot de conclusie dat we elke keer toch een auto missen. We vinden het rijden en leven in onze camper erg fijn, maar vooral het fietsen in het buitenland vinden we niet prettig. In Frankrijk, Italië, Engeland, Schotland, Duitsland moet je of langs de drukke wegen fietsen of je fietst tegen bergen op met je tong op je knieën. Nu zijn we beiden niet zo sportief om dit leuk te vinden. Ik vooral niet, want als we dan eindelijk een dorp binnen fietsen en we gaan even op terras zitten, moet ik eerst zuurstof vragen en wat tissues om mijn bezwete bolle toet afvegen, tot afschuw van andere terrasgasten. Het wandelen idem dito. We vinden wandelen erg leuk om te doen, maar niet in de bergen dus. Dit betekent dat dan de actieradius om dingen te doen kleiner is, dan wanneer je met auto makkelijker overal komt en dan daar ter plekke behapbare wandelingen doen. Eerlijk gezegd komen we dus tot de conclusie dat de camper dus minder goed bij ons past dan een caravan.

We gaan dus onze superfijne, jonge en helemaal naar onze zin camper inruilen/verkopen om vervolgens een caravan te kopen. Of misschien toch hier in Sint Anthonis een mooi chalet kopen? Dan kunnen we dit ook delen met onze schoonouders, (schoon)familie, vrienden die er dan ook gebruik van maken?

Daarom zijn we ook deze week bij recreatiepark Ullingse Bergen geweest, ook in Sint Anthonis. Restaurant de Heksenboom hoort hierbij en de ligging van dit park is waanzinnig mooi. We hebben een paar prachtige chalets digitaal bekeken en ook dit zien we wel zitten. Miriam is zo vreselijk gelukkig/happy in deze omgeving. Bossen, mooie natuur, direct vanuit de tuin van je chalet zo in die omgeving kunnen lopen en toch je eigen huisje en comfort daarin hebben, dat leek ons ook wel wat! Daarnaast ook nog eens een gezellig dorp met voldoende horeca in de buurt in het brabantse land, lijkt ons ook voor de komende jaren wel een mooi alternatief. Dan gaan we daarbuiten om nog wel een paar keer met auto ergens een huisje huren in Schotland of zo….

Wij vol goede moed naar de receptie van deze Ullingse Bergen chalet-park en melden ons om een tweetal chalets te willen bekijken.  De dame haar ogen begonnen direct te twinkelen; handel!

Voordat we het gesprek goed en wel begonnen waren, keek ze opeens over de balie en zag daar een eigenwijze teckel Joep zitten die haar met zijn ontdeugende ogen aankeek. Oh nee….u kunt hier niet kopen want wij zijn een hondenvrij park. Binnen 2 seconden stond Miriam al weer buiten met de legendarische woorden; “dan niet!“

En ik riep nog subtiel; we verkopen toch ook de camper, dan kan Joep toch ook voor een goede prijs weg….? Het antwoord van Mir zal ik hier maar niet herhalen.

Wel heel jammer dat dit park dus niet mogelijk was, maar toen we later op de avond nog eens alles op een rij zaten te zetten en besloten we dat een chalet het niet ging worden. Een caravan past beter bij onze levensstijl en onze gewoonten. Dat was de finale conclusie van deze avond.

Nu is dat ei gelegd, maar komen we meteen met het volgende probleem dat op ons pad komt; we hebben net een andere kleinere auto gekocht, want we gingen downsizen, en deze auto mag geen caravans trekken omdat het ook nog eens een hybride auto is die maar tot 625kg mag trekken. Tjee….dat gaat wel heel snel deze vakantie; en de camper willen verkopen en ook nog eens een auto die we nog maar 1 maand hebben weer inruilen…..het is onrustig in ons hoofd. We besluiten dan ook maar om eerst maar eens de camper te koop te zetten en dan wel weer zien wat we doen.

Ik schrijf het nu allemaal in ons blog en merk dat ik er nog wel wat last cq onwennig bij voel, maar Miriam is er wel uit. Die heeft voor haarzelf een praktisch en financieel plus en min verhaal gemaakt en wil wel doorpakken. Ik ben het er wel mee eens, maar het voelt nog niet zo…

De komende weken maar eens wat reacties om ons heen ervaren en het laten bezinken allemaal. Morgen rijden we weer naar huis, na een heerlijke vakantie met elkaar. We hebben de afgelopen 2 weken ruim 2500 kilometer gereden en zijn via Picardië, Normandië, Bretagne, Loiredal, Champagnestreek uiteindelijk in ons geliefde St. Anthonis aangekomen en daar de afgelopen dagen met erg veel plezier weer vertoeft. De camper heeft het weer voortreffelijk gedaan, lekker in geslapen, lekker in avonden binnen naar TV gekeken en ook nog eens zuinig gereden ten opzichte van de vorige camper met vergelijkbare reizen.

Jammer was het wel dat mijn werk een wat drukverhogend effect had op deze vakantie, maar we hebben allebei weer zin om aan de slag te gaan en verder met het maken van plannen.

We hebben al tientallen caravans digitaal bekeken en auto’s onder de loep genomen wat voor ons de beste vervolgstappen zullen zijn. We wachten maar af de komende maanden….

Deze website zal op termijn dan een kleine naamswijziging doormaken; Camperjoy.com zal dan caravanjoy worden, want het blog bijhouden dat blijven we doen omdat we dat leuk vinden!

Comments

15 reacties op “10 – 15 September 2019: De Vlagberg in Sint Anthonis en stoppen met camperen!”

1. Frank Leferink en Klaas van den berg Avatar
    Frank Leferink en Klaas van den berg

Nou beste mensen dat is me even wat , net wat wij afgelopen jaar hebben gedaan , en het lukte camper verkopen ,andere auto ,en een geweldige caravan gekocht ,
    Ook bij ons was toch het gemis ervaren van een auto erbij te hebben .
    En een camper bleek voor ons ook een zorg te zijn , wat we veel minder ervaren bij een caravan
    Wij zijn blij dat we alle stappen achter de rug hebben , hebben zelfs al winteronderdak voor hem .
    Wel moeten we het steeds uitleggen aan veel mensen , omstanders vonden de camper geweldig , maar wij hebben ook de nadelen gezien
    Wensen jullie wijsheid met alles , ook weer leuk om plannen te maken
    Hartelijk gegroet fenk

1. martin&miriam Avatar

Wisten we, fenk! Wij gaan hetzelfde doen. Voelt nog niet helemaal okay bij mij, want camperen vind ik geweldig! Jullie horen van ons! X

1. Frank Leferink en Klaas van den berg Avatar
        Frank Leferink en Klaas van den berg

Ja , dachten we al , bij frank heeft het ook nog wel wat geduurd , en was er ook nog wel wat stil onder , en bestuurd graag grote automobielen , dus campertje vond hij fijn sturen .
        Maar toch bleef het knagen , wensen je sterkte en hopen dat die gedachten en het idee op de rit gaan komen .
        Wij gaan de caravan weer als camper gebruiken , dat deden we in t verleden ook al ,dus eenaantal dagen en weer lekker op reis
        Sterkte met alles samen .
        En ….. de vlagberg vonden wij ook geweldig.!!

2. martin&miriam Avatar

Wij blijven ook hetzelfde doen, maar mogelijk de caravan strategischer ergens neerzetten en vandaar uit leuke tripjes doen.

2. Ciële Avatar
    Ciële

Joep niet verkopen!! Ik pas wel op🥰

😂😂😂Joep is niet te koop!! Voor geen goud! 😘

3. Anita Avatar
    Anita

Prachtig geschreven zeg 👌 wauw en ik snap dat een Caravan met een nieuwe grote caravan beter past bij jullie. Wat ook kan is 2 kleine of 1 scooter of brommer achterop de camper 😉 Ik heb het al eens eerder gezien. Nou ik ga ook de andere verhalen nog lezen want ik geniet er wel van jullie mooie avonturen en belevingen of ondervindingen.

1. martin&miriam Avatar

Hoi Anita, bedankt voor je leuke reactie! De scooter hebben wij al gehad op vorige camper. Doordat we veel in natuur willen verblijven, worden daar scooters niet gewaardeerd. Daarom hadden we e-bikes gekocht. We gaan het wel beleven!

4. Camper op pad Avatar

Allereerst maar even reageren op jullie besluit… jammer! Wij genieten nu al weer vijf jaar enorm van de vrijheid die onze camperbus ons biedt. Met twee e-bikes op de busbiker (busbiker.nl) komen we ook in het heuvelachtige buitenland overal.
    Grappig dat jullie thuis zijn in St. Tunnis (😉). Heb daar 45 jaar geleden vaak gekampeerd op De Ullingse Bergen (toen nog eigendom van de familie Witte). Was erg leuk!
    Had toen nog vrienden (fam. Van Els) in het dorp, mocht je Fiet van Els tegenkomen, doe haar de groeten van mij. Het was vroeger altijd leuk stappen in het dorp 🍺👍).

Groeten,
    Jan Jaarsma

Home

5. martienrood Avatar

Hoi luitjes,

Heftig verhaal zeg, dapper om het zo brengen er zullen wel wat wenkbrauwen gefronst worden.

Wij herkennen wel veel in het verhaal van fietsen enzo, wij hebben hier wel een weg in gevonden waar we ons prettig bij voelen. Maar dat is en blijft natuurlijk voor iedereen verschillend. Ik zou je wel het advies willen geven ga het eerst uitproberen huur een caravan leen een auto en ga.

Werk ze en de groeten uit Sempriano Italië

Martien & Cilia

Verstuurd vanaf mijn iPhone 6.0

1. martin&miriam Avatar

Hoi Martien, bedankt voor jullie reactie! We hebben voor de camper ook caravan gehad en lezen erg veel reviews momenteel…keuje bezigheid! Jullie veel fun in Italy! Groetjes van ons! X

6. Ton Immel Avatar
    Ton Immel

Hoi Martin, sterkte met het nemen van de juiste beslissing. Het is heel moeilijk zeg ik uit eigen ervaring.

1. martin&miriam Avatar

Hoi Ton, inderdaad! Get verstand snapt het, maar het gevoel zegt iets anders. Maar eerlijk is eerlijk; caravan past denk ik uiteindelijk beter bij ons. We missen de auto om uitstapjes te doen. Groetjes van ons, xx

7. Bram Avatar
    Bram

Ik vind het een goed besluit.
    Het lijkt erop dat je niet meer meedoet zonder Camper tegenwoordig, maar de huidige camperkoop trend zal door bijvoorbeeld dit verhaal van jullie misschien een beetje stoppen.
    Tenslotte wordt de zogenaamde vrijheid met en van een camper ook snel ingeperkt.
    Succes verder

8. VAB gelder Avatar
    VAB gelder

Eerst alles maar rustig op n rijtje zetten