21 en 22 September 2016: Freiburg im Breisgau (D)

Gisteravond besloten we om Ventimiglia de volgende dag te gaan verlaten. We hebben het gezien en ook hier slaat het weer morgen om. Vanmorgen alles als een speer ingepakt en gezorgd dat we erg vroeg klaar waren om te vertrekken. De eerste kilometers waren inspannend aangezien de door de kleine bergweggetjes naar de snelweg werden geleidt. Na een aantal weerskaarten te hebben bekeken, leek het ons leuk om een paar dagen te stoppen in Freiburg im Breisgau, net over de grens bij Basel richting huiswaarts.

Al een paar keer hadden we ons voorgenomen om er eens een bezoek te brengen, maar elke keer kwam het er niet van. Na een voorspoedige reis van 686 kilometer over de snelweg met onze Lambortinki, kwamen we einde van de middag omstreeks half zes aan bij de camping die we hadden opgezocht, Camping Am Moslepark, midden in centrum van Freiburg. Onderweg nog wel even een leuk gesprek gehad met een pompbediende langs de snelweg. Bij het zien van de naam Lambortinki, in het lettertype van Lamborghini, kwam hij direct naar mij toe met de vraag hoe het zat. Na mijn uitleg en het zien van mijn bankpas met mijn naam erop, kwam hij niet meer bij en sloeg hij op mijn schouder met een ultiem gevoel van maatschap. Hij begon meteen over dat hij dit thuis toch ook moest vertellen over die “loco Hollandaisy”!

Anyway, we waren dus aangekomen op onze camping in Freiburg, waar we ter woord werden gestaan door een zeer representatieve duitse dame, waarbij smetvrees en sauberheit op haar voorhoofd stond geschreven. Wel…zo is de camping ook! Tjonge wat een superplaats zijn we terecht gekomen. Erg schone plekken, kaarsrecht, 100% vlak, met alle wenselijke faciliteiten in topconditie beschikbaar gesteld. Het is voor nu een prima plek, maar om hier nou 2 weken te gaan staan, lijkt ons niets. Na het stallen van onze camper op de plek, op een druk kruispunt een aanlooproute naar sanitairgebouw, werd het tijd om de scooter van het rek af te rijden en even klaar te maken om de stad te gaan verkennen. We willen ergens een hapje eten in de stad en gaan na een erg leuk gesprek te hebben gehad met onze zwitserse buurman, dan ook op pad.

Mensen, wat is Freiburg een prachtige stad!

img_1217Freiburg im Breisgau is een Stadtkreis in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. De stad telt 220.286 inwoners.

De universiteitsstad Freiburg ligt aan de Dreisam vlak bij het Zwarte Woud en de Zwitserse en Franse grens. Het wordt wel beschouwd als de feitelijke hoofdstad van het Zwarte Woud. De stad kent een gunstig klimaat en ligt in een belangrijk wijngebied. Jullie begrijpen dat het laatste de ultieme hoofdreden was voor Miriam om deze stad te bezoeken!

Al rondrijdend besluiten we ergens te stoppen om even een avondmaal te nuttigen en gaan daarna weer terug naar de camper. Allebei zijn we moe van de reis van vandaag. Om bijna 700 kilometer met de camper te rijden, inclusief nog een paar files bij de grens bij Chiasso en later bij de Gotthard tunnel, maakt dat je wel kan slapen ’s nachts! Heerlijk geslapen en ook de temperatuur in de nacht is wat frisser, dus dat maakt het al makkelijker om diep onder de wol te kruipen. Heerlijk!

Vanmorgen maken we ons klaar om echt de hele dag op pad te gaan met scooter. Nadat we eerst in camper de afwas hebben gedaan, gaan  we richting de stad om lekker erdoor heen te lopen. Natuurlijk hoort de hoofd-winkelstraat er ook bij en lopen we nog langs de Munsterplatz om een markt te bezoeken. Het weer is heerlijk en met een 22 graden is het goed te doen in de stad. Overal vrolijke mensen en vooral ook heel vriendelijke mensen, overal waar je komt! De stad voelt heel aangenaam aan.

We pakken tussendoor natuurlijk nog wat terrasjes en zien de wereld aan ons voorbij komen. Het is een Universiteits-stad, dus het barst van de jonge lui. Nadat we de hele ochtend en begin van middag in de stad zijn blijven hangen, besluiten we om de stad uit te rijden en richting een kabelbaan te gaan, die over de stad, richting een grote top van een berg van ongeveer 1300 meter gaat.

Deze kabelbaan heet Schau ins Land. Deze is gebouwd in 1929-1930 en brengt ons in 16 minuten vanaf de stad naar de top van de berg. We komen samen in een “bakkie” met een tweetal paragliders uit Freiburg. Erg aardige kerels en een gezellig praatje gemaakt. Later boven op de berg zien we ze nog luchtig over ons heen zeilen. Aangezien we in de stad nog niet gelucht hadden, zijn we op een mooi terras, hangend over een bergrichel maar begonnen aan een simpele lokale lunch: de Badische Bratwurst!

Nadat we terug waren op de grondbasis, hebben we onze scooter weer gepakt en zijn we hoger op bergwegen nog langs een paar dorpen gereden om aan het einde van de middag nog even in de camper ons weer op te frissen om daarna weer terug in de stad te gaan om lekker wat te gaan eten. Ook hebben we bepaald dat we morgen weer verder gaan en dat we binnendoor eerst langs de Rijn en daarna door de Vogezen en Elzas weer langzaam richting het noorden gaan boenderen met de Lambortinki. Maar wat een gave stad was Freiburg voor ons! We kunnen het een ieder aanraden om er eens een stedentrip van te maken, want deze stad heeft veel te bieden, maar vooral in een prettige sfeer en prachtige omgeving!