23-28 juni 2021: Plankenpad in Dwingeloo, Bosmeer Ellertshaar + jarig zijn!

De afgelopen week gaan de dagen soepeltjes voorbij zonder al teveel gedoe. Heerlijk vakantie vieren in eigen land en in eigen huisje in Drenthe. De ochtendrituelen kennen jullie inmiddels wel en deze gaan iedere dag gewoon routinematig door: wakker worden, koffie buiten in de tuin, wandelen met Joep en rustig aan douchen en aankleden. Eventueel even boodschappen doen in “ons” dorp en vervolgens kijken we wel wat de dag ons gaat brengen. Soms helemaal niets, soms een beetje en soms trekken we erop uit. Juist die dagen dat we erop uit trekken maakt dat we vinden dat de dagen waarin we niks doen ook okay zijn.

Afgelopen woensdag was zo’n dag dat het weer gewoon goed was en dat het een doordeweekse dag is, waardoor het niet zo druk is in de bossen en wandelgebieden in de regio Drenthe. De planning voor deze dag was dat we samen met Joep het Plankenpad in Dwingeloo willen gaan lopen in Nationaal Park Dwingelderveld.

Misschien wel één van de mooiste nationale parken van ons land: Nationaal Park Dwingelderveld. Als je van de natuur houdt is dit een heerlijke plek om te zijn. Van mountainbiken tot wilde dieren spotten, van wandelen tot picknicken, alles kan hier!

Om bij het startpunt van deze mooie wandelroute door het Dwingelderveld te komen neem je vanaf de A28 afslag Spier. Je volgt de borden Dwingeloo, maar voor je het weet ben je al bij Hotel Van Der Valk Spier, daar sla je af om je auto (gratis) te parkeren. Vanaf de Boslounge, een horeca-locatie direct naast de parkeerplaats beginnen een tal van wandelingen. Wij kiezen dus voor het Plankenpad, een mooie wandeling van 5,5 km. Dat de wandeling niet geschikt is voor wandelwagens, rollators, rolstoelen is duidelijk aangeven.

We moeten eerlijk zijn; wij vonden de wandeling niet de mooiste die we gewandeld hebben, maar er zitten zeker mooie stukken tussen. Wij zijn verwend in ons eigen Sleenerzand, waar je eindeloos kunt wandelen door de bossen en vennetjes. In ieder geval vond Joep het wel geweldig en nadat de wandeling erop zat was de kleine dictator ook bekaf.

We besluiten Joep naar huis te brengen en hem daar in alle rust zijn middagdutje te laten doen. Miriam en ik gaan samen uitgebreid lunchen in Exloo bij Restaurant Bussemaker. Eindelijk mogen we weer zonder reserveringen gewoon uit eten en we besluiten dan ook om all the way te gaan en vanavond lichte maaltijd te doen. Als we aankomen bij het restaurant helpt Miriam een oudere dame met rollator naar binnen en blijken we tafeltjes naast elkaar te krijgen en raken we aan de praat. Geweldig om deze dame van 80 jaar, samen met haar man van ook 80 te zien genieten van het wekelijkse uitje om samen te lunchen. Ze zijn vaste gasten en komen iedere woensdag en zaterdag bij Bussemaker om te lunchen. We raken gezellig aan de praat en komen erachter dat de man jarenlang een succesvolle horeca-gelegenheid in Apeldoorn te hebben gehad. Toen hij besloten had om met pensioen te gaan, kreeg de beste man een zware hersenbloeding en was hij halfzijdig verlamd. Niks genieten van oude dag, niets op reis samen gaan, niets de bloemetjes buiten zetten, maar verhuizen naar Drenthe om dicht bij de kinderen te wonen om zodoende ook hulp binnen handbereik te hebben. Maar mensen, wat een levenslust en positieve mensen waren dit! Ze pakken alles wat nog wel kan en genieten daar met volle teugen van, met een gezonde dosis humor en zelfspot. We hebben een hele gezellige middag samen gehad en hebben afgesproken dat we vast nog wel eens hier zien, omdat wij ook part-time drenthe bewoners zijn. We durfden deze afspraak wel aan te gaan, want het eten bij Bussemaker in Exloo was gewoon erg goed allemaal. Ook de locatie is prima en bediening zeer vriendelijk, dus terugkomen doen we sowieso!

De volgende dagen na woensdag verlopen zonder planning en aangezien ik zondag jarig zou zijn, kwamen de buren van ons straatje in het chaletpark gezellig een borreltje halen bij ons. Ook het huurchalet is nu bezet door een gezellige dame met haar hond Nuka en komt er ook gezellig bij zitten. We kunnen het goed vinden met onze buren, dus erg leuk om even een drankje samen te doen. Vooral omdat Frans en Geja net terug waren van een paar weken vakantie met hun camper, was er voldoende om bij te praten.

Oh ja…op zaterdagochtend hadden we nog een installateur op bezoek om in het chalet een nieuwe airco te plaatsen. De zomers worden warmer en warmer en ook de nachten zijn soms erg warm in het huisje. Daarom maar geinvesteerd in goede klimaatbeheersing in het huisje. De airco kan in de winter ook goed verwarmen en dus zal het ook in gas-afname besparingen te realiseren zijn, is de verwachting. We gaan het zien, maar comfort is de hoofdreden om de airco te laten plaatsen.

Gisteren was dan mijn verjaardag. 56 ben ik geworden en in mijn geval is dat al een mijlpaal zeggen de plagers tegen mij. Allebei hebben wij niks met verjaardagen. Liever spontaan in klein gezelschap lekker hapje, drankje in plaats van 35 man op de borrel en in de bediening zitten. Maar hoe leuk was het dat mijn broer Jos langs kwam voor een bakkie op zijn nieuwe motor. Ook gedurende dag meer dan 350 felicitaties ontvangen via Apps, facebook, LinkedIn en Instagram. Gaf toch een jarig gevoel moet ik zeggen.

Vandaag, maandag 28 juni, ook weer fris wakker geworden en besloten om in de ochtend een stukje te gaan fietsen en Joep laten zwemmen in een natuurwater-vennetje vlak bij ons in de buurt. We rijden richting Schoonloo om bij de parkeerplaats De Tweeling over te steken met de fietsen om de bossen in te rijden. Voor ons een nog nooit bezocht bosgebied, maar wat was het weer prachtig! Na een kilometer ongeveer komen we een grote plas tegen, met stranden, leuke wandelpaadjes rondom de plas en een klas scholieren die net uit kano’s kwamen tijdens een eindejaarsfeestje van school. We raken aan de praat met de kinderen die Joep nogal leuk vinden en als Joep ook nog eens direct in het water duikt om een stok uit het water te pakken en dit kunstje keer op keer te herhalen, herkennen wij een Pieter van de Hoogenband slag in zijn schoolslag…. Wat een pret had die kleine viervoeter van ons. Hij wist niet van ophouden, maar kreeg steeds wel veel water naar binnen, dus Miriam liep al te stuiteren dat Joep uit het water moest komen. Onder protest en grommend deed de eigenwijze teckel dit en zijn we weer verder gegaan met de fietsen.

Joep van de Hoogeband

Weer richting huis om hem daar een siësta te laten houden, zodat wij weer ergens kunnen gaan lunchen. We gaan nu richting Gasselte, een mooi dorp in Drenthe. Nadat we eerst een poging hadden gewaagd bij een brasserie op een golfbaan, (waar het erg slecht, sober was en belachelijk kleine lunchkaart hadden) zijn we doorgereden naar het dorp Gasselte om daar erg lekker te gaan eten bij Restaurant Moatie. Miriam had nog een asperge-menu en ik een lekkere sateh. Ook hier was de bediening top en hebben wij een samen erg veel lol gehad en lekker gekletst.

Nu weer in chill modus en lezen we wat de rest van de dag. Joep is weer blij om ons weer te zien en kan erg goed alleen thuis blijven in het huisje. We bekijken hem via een camera en zien hem super relaxt in zijn mandje liggen, af en toe naar buiten kijkend met zijn kin op de radiator, wachtend of de baasjes er al aan komen. En als we er dan aankomen, dan is het ventje weer zo blij. Geweldig om te zien. Beloning voor hem is dat Miriam weer lekker met hem gaat wandelen en dan weten we ook dat ie de rest van de dag net zo is als ons; relaxt en lui!

Posted

in

by

Tags:

Comments

2 reacties op “23-28 juni 2021: Plankenpad in Dwingeloo, Bosmeer Ellertshaar + jarig zijn!”

1. Jeanne van gelder Avatar
    Jeanne van gelder

Heerlijk voor jullie om zo te genieten samen 👋

Geliked door 1 persoon

1. martin&miriam Avatar

Hoi Jeanne, wij genieten altijd wel samen, maar hier is het zo lekker. Het huisje zijn we blij mee, de omgeving is top! Liefs van ons, groetjes aan Arnold! Xx