Dinsdag 5 September 2017: Bladel, De Wildernis van Boswachterij De Kempen

In de lijn der verwachtingen is het vandaag voorlopig de laatste dag met mooi weer. Dus besluiten we om direct na het ontbijt de scooter weer te pakken en De Wildernis van de Boswachterij De Kempen te gaan bekijken, samen met Joep. Hij vindt het echt geweldig achterin zijn mandje op de scooter. Hij kwispelt als ie al ziet dat we de scooter gaan klaarmaken met zijn spulletjes erin; deken, waterfles, voer, hondenlijn, en draagtas.

Maar eerst horen we nadat we wakker waren en aan ons eerste kopje koffie zaten een luid toeterende bakkerswagen het terrein oprijden. Vers gebakken broodjes bij het ontbijt en nog ook nog vers broodbeleg erop van de plaatselijke slager. Prima begin van de dag zo!

Nadat we na het ontbijt rustig nog even hebben gedoucht en alles hadden afgesloten, gingen we op pad met onze scooter. We hadden de knooppunten van de route goed voorbereidt en opgeschreven en konden dus met onze trouwe viervoeter op pad. De route begon direct bij onze camping en wees ons een andere richting op dan gisteren.

De Wildernis van de Boswachterij De Kempen route was er weer eentje die er wezen mocht: Kabbelende beken en prachtige schraalgraslanden, maar ook delen van een woest heidelandschap liggen op je te wachten wanneer je door de Kempen rijdt. We verkennen in het bijzonder de Cartierheide tijdens deze grensoverschrijdende tocht, namelijk stukje Belgie in. De Cartierheide is een onderdeel van De Kempen en beslaat 172 hectare. Het Dalems Stroompje stroomt over de heide en er zijn veel vochtige gebiedjes. Berkenbroek en gagelstruweel groeien er goed, maar ook klokjesgentiaan groeit op de nattere stukken. Het gebied is het thuis van bijzondere reptielen: de levendbarende hagedis en de gladde slang zonnen graag op de zanderige bodem. Ook de heikikker springt er ook vrolijk in het rond en in de vennen zie je de eenden pootje baden. Hoe dieper je tot het hart van De Kempen doordringt, hoe meer verwilderd het gebied er uit ziet. Het drassige gebied trekt ook veel watervogels aan, zoals de smient, de pijlstaart- en de kuifeend, maar ook de wilde zwaan en de roerdomp zijn geen uitzondering. Daarnaast leven er in de Kempen veel nachtzwaluwen, en over de grond glijden hazelwormen en gladde slangen. We hebben geen van dit alles onderweg mogen zien wat dieren betreft, maar mooi was de rit wel!

We hadden alleen tijdens de rit een klein probleempje met onze scooter. Net zoals wij moet ook hij af en toe wat vocht innemen en aangezien Shell, Texaco en Total nou niet echt tankstations bouwen in natuurgebieden, moesten we dus tussendoor even het gebied uit om een tankstation te zoeken. Deze rit duurde uiteindelijk zo’n 10 kilometer en met nog maar een 2 wijnglaasjes brandstof in de tank, waren we erg blij dat dit kleine dorps-tankstation open was. We kwamen namelijk meer paarden met wagens tegen dan auto’s in het pittoreske ’t Loo. Daar ook nog even koffie gedronken met warme appelgebak. Maar dat je van warm appelgebak ook blaren kon krijgen wisten we niet…tjonge…warm was gewoon “keiheet”, om maar in het brabants te zeggen.

Na deze pitsstop konden we weer op weg en vonden we weer de route terug waar we mee bezig waren. Zoals gisteren ook weer erg mooi. Nu wat meer vennetjes en plassen, maar ook weer vergezichten over akkers en bosgebieden. Deze streek gaan wij zeker nog eens terugkomen. Wat een fijne mensen ook. Het is echt zo wat ze over die brabanders zeggen; gemoedelijk en bourgondisch! Nou, dat past ons wel!
Niet alles was gemoedelijk onderweg met deze route. We kregen het weer aan de stok met een ouder stel die ons zichtbaar en hoorbaar vervloekten omdat we op hun fietsroute met de scooter langs reden. Even voor alle duidelijkheid: we mogen op fietspaden rijden met een snorscooter die max 25 km per uur rijdt= check! We zijn niet breder dan een gemiddelde e-bike of andere hippe fiets met fietstassen = check! We reden alleen maar over fietspaden waarop gesnort mocht worden = check! Als we een fietspad willen oprijden en er staat “niet voor snorfietsen”, dan doen we dat ook niet en rijden om = check! En als we een groep met fietsers op ons af zien komen, stoppen we aan de kant totdat de fietsers voorbij zijn (om irritatie te voorkomen!) en groeten we altijd = check! Kortom; wat zeuren die mensen toch?? Het mag gewoon! Wat wel opvalt is dat de ouderen met name het meest ongenuanceerd zijn en commentaar leveren. En ze knallen ons voorbij met hun E-bikes met “trapondersteuning” harder dan 25 km per uur. Schiet mij maar lek! Waarom kunnen we niet wat toleranter zijn met elkaar. We vinden allen de natuur mooi, alleen de 1 die fietst, de ander die wandelt en weer een ander die snort….dat zit wel snor!

Over zitten gesproken! Na een ruim 3 uur durende rit, waren onze konten wel decubitus gevoelig geworden en wilden we er wel vanaf. Mijn zitvlees is wat zachter dan die van Mir, dus bij mij ging het wel. Tijdens deze rit bleek dat wij inmiddels met onze 2 jaar oude scooter 2.500 kilometer hebben gereden. 85% van deze kilometers zijn gereden op vakantie of de weekendjes weg met onze Lambortinki. We zijn er superblij mee en erg praktisch ook nog!

C360_2017-09-05-13-41-20-704

Toch waren we weer blij dat we de camping op draaiden en meteen nog even buiten in de zon konden zitten met ons boek en een hapje en drankje erbij. Mir had een heerlijke kaasplank (okay, balk…!) met kaas van de kaasboerderij De Hooiberg hier op onze mini-camping. Mochten jullie eens in de buurt komen, dan zou ik zeker een bezoek aan deze boerderij overwegen. Kaas gemaakt van de melk van hun eigen koeien. Dat schept een band. Miriam had een viertal kazen meegenomen: Pesto-kaas, Italiaanse kruiden kaas, meer dan 1000 dagen kaas en mosterd-peperkaas. Geweldig!!

Het is onze laatste avond hier en we komen hier zeker nog een keer terug. De camping is schoon, netjes, kleinschalig en direct gelegen aan de natuur. Bladel om steenworp-afstand (je moet wel een beetje kunnen gooien, maar toch…!)
Vanavond nog even onze film van gisteren afkijken en dan lekker onder wol. Morgen wordt een reisdag richting Limburg. We hebben weer een mooie natuurkampeerterrein-camping geboekt, maar daar komen jullie morgen of overmorgen wel achter. Fijne avond iedereen!

2 Comments on “Dinsdag 5 September 2017: Bladel, De Wildernis van Boswachterij De Kempen