3 en 4 mei 2016: Lelystad – Ferneau Saint Michel (Belgische Ardennen Wallonie)

De aankomende dagen staan in het teken van een meerdaags bezoek aan de belgische     ardennen in  Wallonie. Reden voor dit bezoek is vooronderzoek plegen naar het door ons gehuurde huis en cateraar voor ons 25-jarig huwelijksfeest. In september gaan we met een groep van 18 personen hier naar toe om gezellig met elkaar een week door te brengen.

Nadat we dinsdag halverwege de middag klaar waren om te vertrekken met de Lambortinki, reden we voorspoedig richting Utrecht, Breda, Antwerpen, Brussel, om vervolgens daarna de route naar Namen en Luxemburg te volgen. Alleen bij Brussel hebben we ruim een half uur in de file gestaan. Maar toen we de snelweg afgingen om door de Ardennen te rijden, werden we enthousiaster; wat een natuurschoon om ons heen. We wanen ons al helemaal door de kleine dorpjes en de duizenden kerstbomen die we onderweg zien staan in een glooiend landschap tussen de boerenhoeven en weilanden met de bordeaux-rode koeien.

Via de camperplaats-app hadden we in een heel klein dorpje een prachtige camperplaats gevonden. De camperplaats was gratis en lag in een mooi natuurgebied tussen de heuvels en bossen.

Toen we aankwamen bleek dat het adres van de cateraar cq restaurant nog geen kilometer van ons af lag. Strategisch dus een mooie plek om voor 2 nachten te gaan staan. Woensdag 4 mei hebben we namelijk een afspraak met het cateringbedrijf, wat gesitueerd is in een mooie middeleeuwse herberg in the middle of nowhere, direct naast een prachtig beekje en midden in een openlucht museum. IJzerwinning was hier prominent aanwezig.

Maar eerst maken we ons klaar voor de dinsdagavond en nacht in de camper. Eerst nog even een hapje en drankje nadat we de camper goed hadden geinstalleerd en ook de scooter van het rek afgehaald. Daarmee gaan we morgen door de omgeving toeren. Het was nog redelijk warm  om buiten te zitten, dus campingstoelen naar buiten en onder de bomen, direct aan het beekje heerlijk wijntje en wat hapjes naar binnen gewerkt in gepaste sfeer. Toen het echt kil begon te worden zijn we naar binnen gegaan en hebben we gezellig nog een filmpje gekeken op onze nieuwe LED-tv en mediaspeler. In de toekomst zouden we best wel graag satteliet tv in camper willen hebben met schotel en decoder, maar nu is dit met de mediaspeler een prima oplossing. Eerlijk gezegd willen we alleen tv kijken als het te koud is om buiten te zitten en we geen zin in lezen hebben. Maar…..omstreeks kwart voor 11 ging het licht uit bij ons en hebben wij heerlijk   geslapen in ons poppenhuis-bedje. Morgen met de scooter op pad!

Vanmorgen werden we heerlijk rustig wakker van het gefluit van de vogels en voelden we dat de zon al lekker op onze camper scheen. Ons ontbijtje met koffie naast de camper gegeten en de plannen voor de dag gemaakt. Zoals gezegd moesten we om 14.00 uur bij de cateraar zijn en tot die tijd hadden we dus de gelegenheid om met de scooter de omgeving te bekijken. Wel; daar kunnen we alleen maar positief over zijn. Mooie wandelgebieden, leuke dorpjes en super gave slingerweggetjes om straks in september met motor overheen te toeren. Kortom; Super veel zin in!

De scooter had het er maar druk mee, met 2 personen op zijn rug door de bergen heen. Het ging maar net,   maar we komen overal. Het eerste grotere dorp dat we tegen kwamen was Saint Hubert. Een erg gezellig en levendig dorpje met leuke terasjes, monumentale huisjes en een grote kathedraal. Daar hebben wij binnen gekeken en ook een kaarsje gebrand voor al onze dierbare personen die ons al ontvallen zijn. Was mooi daar even bij stil te staan, want wij zijn niet zulke kerkgangers meer, dus die enkele keer dat we binnen zijn is het wel fijn om meteen van de gelegenheid gebruik te maken.

Na dit dorp goed te hebben bekeken als een stelletje muscito’s (Miriam was de navigator en die had even een control-alt-delete momentje) die door het dorp heen dwarrelden, reden wij door naar de omliggende dorpjes en valleien. Al slingerend door de omgeving kwamen we weer aan bij de camper en konden we daar nog even een uurtje chillen voordat we naar de Herberg Auberghe Du Prevost in Forneau Saint Michel gingen. De eigenaren spraken alleen frans en een petit peu Anglaise, dus om in detail de dingen door te nemen was niet eenvoudig. Maar uiteindelijk    hebben we een  erg lekker menu samengesteld voor onze gasten en ook alle vertrouwen erin dat het heel erg goed zal zijn. Dat moest gevierd worden, dus toen we er toch waren en uiteindelijk rollend naar huis konden op die afstand, besloten we maar dat er op gedronken moest worden en ook dan maar nog een verlate lunch daar genoten. Was geweldig!! Mir had een super mooi gevulde salade met warme geitenkaas,     rozijnen, asperges, wortel, uitje en dressing! Ik had een steak tartaar op hun eigen manier gepresenteerd. Alle ingredienten kon je zelf toevoegen en daarnaast een frisse salade en brood. Was prachtig om te zien op de plank! We zaten buiten op het terras aan picknicktafels met biertje, wijntje en de stralende zon boven aan  de hemel in een groene oase. Genieten, echt!

IMG_0760 IMG_0765

Nadat we ruim de tijd hadden genomen om te lunchen, nu weer terug in camperplaats en nog even buiten gezeten aan het beekje direct achter de camper. Nu naar binnen om wederom een rustige avond te hebben en plannen voor morgen te maken. Morgen willen we doorrijden naar Hastiere om daar op camping te gaan staan. Vandaar uit kunnen we naar Houyet, om ons gehuurde huis te zien en de komende dagen de stadjes Dinant, Rochefort en Houyet te bekijken.